maandag 18 april 2011

Gekozen leerdoel

Ik kies voor het ontwerpen van een leerlingvolgmodel. Hierin moeten worden opgenomen de referentieniveaus en tussendoelen voor alle door de overheid onderkende domeinen en de inzichten die binnen de kernconcepten een prominente plek krijgen. De manier waarop deze doelen door kinderen gerealiseerd kunnen worden is divers en zal met een nog te ontwikkelen instrument in kaart worden gebracht. De doelen moeten voor kinderen en leerkrachten eenduidig geformuleerd worden, willen leerkrachten op deze doelen kunnen sturen en kinderen aan deze doelen kunnen werken. Het te ontwikkelen model moet resulteren in een instrument waarin de individuele ontwikkeling van kinderen op proces en effecten in beeld worden gebracht. Bovendien zou een dwarsdoorsnede op schoolniveau geweldig zijn.Voor het proces zouden de procesvariabelen welbevinden en betrokkenheid van het E.G.O. als basis kunnen dienen en de eerder genoemde tussendoelen en inzichten van de kernconcepten als indicatoren voor de ontwikkeling.

Als het ontwikkelen van een volgmodel me gaat lukken verwacht ik zeker flow te realiseren bij mijzelf en mijn collega's.

3 opmerkingen:

  1. Wil je dit realiseren in overleg met je collega's of ,leg je straks een volledig,leerling volgsysteem neer,waar geen inspraak heeft plaatsgevonden? Willen mensen er dan wel mee werken?
    Onderwerp is erg interessant.
    Probleem begrijpen kinderen van groep1 de zaken die je in het volgsysteem neerzet van groep 8
    succes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In tegenstelling tot de reactie van Frank heb ik er alle vertrouwen in dat je dit wilt realiseren in overleg met je collega's. Het lijkt me erg interessant en wil graag leren van je bevindingen. Ik vind dat je alles erg duidelijk en begrijpbaar beschrijft voor de lezer. Succes.

    Groetjes,
    Andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Marianne Andrea denkt dat ik niet het vertrouwen hebt dat je samen werkt met het leerlingvolgsysteem dit is niet zo.Maar als mensen inspraak hebben werken ze er ook mee,het is ook iets van hunzelf.Een negatieve reactie er op geven is dan ook al minder makkelijk,omdat je zelf inspraak hebt gehad.Marianne watje gaat ontwikkelen kun je dat ook op andere scholen gebruiken? Is het evt zelfs ook toe te passen vmbo-mbo scholen?succes met je ontwerp.

    BeantwoordenVerwijderen