dinsdag 12 april 2011

"Week 4: Integratie van kennisdomeinen via Big Ideas!"

Na het bekijken van het webcollege "Edutopia" ben ik geinspireerd geraakt en wil ik enkele van deze big ideas gebruiken in mijn ontwikkelvolgmodelontwerp.

3 opmerkingen:

  1. Dag Marianne,

    Ik besef mij dat deze reactie niet helemaal op de juiste plek, staat... Maar waarschijnlijk lees je deze hier het eerst.

    Ik heb mijn boekenkasten even doorgespit voor je en merk dat het meeste wat ik heb online staat. Je kunt je alvast orienteren op deze geniale (vind ik zelf) DR website:

    http://projects.coe.uga.edu/dbr/

    Bekijk alle onderdelen maar en verdiep je verder in de online resources, een heel mooie selectie. Samen met het boek wat ik je aanraadde en deze website kom je al heel ver. Ook kun je eventueel een gesprek hebben met een goede collega van mij.

    Ilya van Zitter:

    http://www.ecbo.nl/smartsite.dws?ch=ECB&id=2347

    Je kunt zeggen dat ik je begeleid en ze is heel vriendelijk en behulpzaam. Ze is zelf gepromoveerd op Design research.

    Groet en veel succes!

    Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit zijn een aantal van de bronnen te vinden op de website. Gebruik de Fontys database ervoor. Mocht je een aantal niet kunnen vinden, mail Ellen dan even, die heeft de beste toegang tot artikelen op dit moment. Of soms Google Scholar:

    Bannan-Ritland, B. (2003). The role of design in research: The integrative learning design framework. Educational Researcher, 32(1), 21-24.

    Brown, A. (1992). Design experiments: Theoretical and methodological challenges in creating complex interventions in classroom settings. The Journal of the Learning Sciences, 2(2), 141-178.

    Cobb, P., Confrey, J., deSessa, A., Lehrer, R., & Schauble, L. (2003). Design experiments in educational research. Educational Researcher, 32(1), 9-13.

    Collins, A. (1992). Toward a design science of education. In E. Scanlon & T. O’Shea (Eds.), New directions in educational technology (pp. 15-22). Berlin: Springer Verlag.

    Collins, A., Joseph, D., & Bielaczyc, K. (2004). Design research: Theoretical and methodological issues. The Journal of the Learning Sciences, 13(1), 15-42.

    Design-Based Research Collective. (2003). Design-based research: An emerging paradigm for educational inquiry. Educational Researcher, 32(1), 5-8.

    Joseph, D. (2004). The practice of design-based research: Uncovering the interplay between design, research, and the real-world context. Educational Psychologist, 39(4), 235-242.

    Reeves, T. C., Herrington, J., & Oliver, R. (2005). Design research: A socially responsible approach to instructional technology research in higher education. Journal of Computing in Higher Education, 16(2), 97-116.
    Wang, F., & Hannafin, M. J. (2005). Design-based research and technology-enhanced learning environments. Educational Technology Research and Development, 53(4), 5-23.

    @ Peer Group 2006

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Marianne,

    Je hebt een heldere overweging geschreven over de relatie van werkvormen en het ontwerp dat je gaat maken. Omdat jouw ontwerp enigszins afwijkt van "een gewoon onderwijsontwerp", maar meer in de voorwaardelijke sfeer zit, kan ik de doelen ook niet één op één ernaast leggen. vooralsnog zie ik dat je op de goede weg bent en leerdoelen en werkvormen en mogelijkehden om te differentiëren een heldere plek geeft in je ontwerp.

    Groet,
    Dimphy

    BeantwoordenVerwijderen